Oboseala la locul de muncă
Oboseala este mai mult decât senzația de lipsă de energie sau somnolență, este o stare de epuizare mintală sau fizică care reduce capacitatea unei persoane de a-și efectua responsabilitățile la locul de muncă în siguranță și într-un mod eficient. Oboseala crește riscul de accidentare și afectează capacitatea angajatului de a lua decizii bune.
Printre cele mai comune motive care pot cauza starea de oboseală se numără:
- activitate mintală sau fizică prelungită sau intensă
- un număr insuficient de ore dormite sau o calitate scăzută a orelor de somn
- lucrul în ture
- stresul de la locul de muncă
- factori externi locului de muncă (familie, alte îndatoriri)
Ce ar trebui să faci ca angajator pentru a controla factorii care duc la oboseală? Există câteva lucruri pe care le poți introduce în normele de protecția muncii:
- Asigură-te că programul de muncă este unul care asigură angajatului posibilitatea de a se odihni, mai ales dacă angajații lucrează în ture. Ia în considerare și timpul de deplasare la locul de muncă.
- Asigură-te că responsabilitățile angajaților pot fi îndeplinite în orele de program. Dacă munca în afara programului este necesară ocazional, ai grijă ca orele lucrate suplimentar să nu depășească 48 de ore pe săptămână.
- Lumina și nivelul de zgomot pot accentua starea de oboseală. Ai grijă ca toate condițiile de muncă să fie ideale pentru activitățile desfășurate.
- Deși nu este obligatoriu din punct de vedere legal, te sfătuim să implementezi o politică de combatare a oboselii și să încurajezi angajații să raporteze perioadele de stres intens sau oboseală.