Evaluarea riscurilor de accidentare
Evaluarea trebuie realizată nu doar pentru a rămâne în cadrul legal, ci şi pentru că este vitală siguranței angajaților. Identificând factorii de risc, stabilind consecințele și probabilitatea lor puteți instrui mai bine angajații și puteți controla mediul în care aceștia lucrează pentru a scădea riscurile de accidentare sau chiar deces.
1. Primul pas este definirea procesului de muncă prin stabilirea activităților propriu-zise ale angajatului în timp și spațiu.
2. Următorul pas este analiza elementelor componente ale sistemului de muncă evaluat. Aici trebuie luat în considerare executantul, angajatul care este implicat în performarea sarcinilor, sarcina de muncă, adică acțiunile pe care acesta trebuie să le îndeplinească, mijloacele de producție, care reprezintă toate bunurile materiale de care angajatul se servește pentru a putea îndeplini sarcina de muncă și mediul de muncă, care cuprinde de la elemente cum ar fi condițiile de iluminat sau zgomotul până la relațiile cu restul angajaților sau superiorilor.
3. Urmează apoi identificarea factorilor de risc, încadrarea acestora într-o clasă de gravitate și de probabilitateși evaluarea nivelului de risc per total.
4. Odată stabiliți acești factori de risc angajatorul este responsabil să propună măsurile de protecție pentru fiecare activitate în parte. Această etapă va stabili și termenele de instruire pentru angajaţi, examenele medicale dar și verificările echipamentelor și utilajelor sau semnalizările și marcajele pentru zonele de risc.
5. Ultima etapă este interpretarea rezultatelor evaluării.
Acesta este un model de evaluare a riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională. Întocmirea acestei evaluări este un proces extrem de complex care ar trebuie executat de către specialiști. Simpla întocmire a acestor documente, fără cunoaşterea unor noţiuni de SSM şi PSI nu este suficientă, aşa că vă recomandăm ajutor specializat.