Evaluarea riscurilor de accidentare si imbolnavire
Mic indrumar privind evaluarea riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala
Obiectivul este de a intelege valoarea evaluarii riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala si rolului ei in imbunatatirea conditiilor de siguranta la locul de munca. Rezultatul ar trebui sa duca la identificarea si prevenirea riscurilor la locul de munca.
O evaluare de risc efectuata la o societate sau la un punct de lucru este ca un audit de securitate la locul de munca, care ofera o imagine clara asupra aspectelor ce pot fi imbunatatite. Evaluarile de risc se bazeaza pe check-list-uri prin care se identifica riscurile de accidentare si imbolnavire profesionala la locul de munca. Orice societate este obligata sa efectueze evaluarea riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala pentru a identifica si preveni riscurile de accidentare. Daca nu aveti personal calificat, puteti apela la un serviciu extern de prevenire si protectie, abilitat pentru astfel de lucrari.
Dupa ce finalizam o evaluare de risc, putem trage urmatoarele concluzii:
• Vedem rezultatele pozitive sau negative ale programelor si politicilor de securitate si sanatate implementate;
• Identificam eventualele riscuri si pericole inainte de a provoca accidente de munca sau boli profesionale;
• Avem certitudinea ca societatea nu va fi sanctionata de catre Inspectoratul teritorial de munca.
Auditurile de securitate si sanatate au cele mai mari beneficii atunci cand acestea sunt efectuate in mod regulat de catre specialisti care inteleg scopul si procedurile lor. Si nu e vorba doar de beneficiarul lucrarii. Fiecare dintre noi beneficiaza. La urma urmei, e vorba si de securitatea si sanatatea noastra.
Evaluarile de risc pot fi efectuate pe o varietate de aspecte. Poti analiza conditiile de munca, precum si sanatatea salariatilor. Poti audita intreg locul de munca, un anumit departament sau un loc de munca individual. Se poate efectua o evaluare a riscurilor prin folosirea unei liste de verificare (check-list) special elaborat, care va ajuta sa evaluati fiecare dintre cele 4 componente ale sistemului de munca (Executant – Mijloacele de productie – Mediul de munca – Sarcina de munca). Parcurgand pas cu pas aceste componente putem identifica aproape toate riscurile de la locul de munca respectiv.
In Romania nu exista o metoda standard de evaluare a riscurilor. Cea mai cunoscuta si folosita metoda este metoda INCDPM (sau PECE). Angajatorii si reprezentantii salariatilor trebuie sa se implice activ in promovarea sanatatii si securitatii pentru a se asigura ca locurile de munca si conditiile de munca ale angajatilor sunt sigure. Legislatia in vigoare (Leagea 319/2006 si H.G. 1425/2006) prevede ca locurile de munca trebuie sa fie “evaluate periodic”, acest lucru fiind verificat de Inspectorii de munca. Evaluarea trebuie revizuita atunci cand intervin schimbari sau modificari in ceea ce priveste tehnologia, echipamentele de munca, substantele ori preparatele chimice utilizate si amenajarea locurilor de munca/posturilor de munca, dupa producerea unui eveniment, la aparitia unor riscuri noi, la executarea unor lucrari speciale.
In cazul in care un inspector ITM constata incalcari ale legislatiei in privinta evaluarii riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala, Inspectoratul Teritorial de Munca va solicita angajatorului rezolvarea problemei. Companiile pot fi, de asemenea, amendate pentru aceste neconformitati. Pentru unele neconformiati, in special cazuri grave care duc la decesul unui lucrator, angajatorii pot fi pedepsiti prin inchisoare. Compania noastra va poate ajuta sa evitati amenzile date de ITM, dar este chiar mai interesata in a evita problemele care ar putea duce la aceste sanctiuni. Prin realizarea de evaluari de risc la inceputul unui proiect, si in mod regulat, aceste lucruri pot fi preintampinate.
Sursa foto: http://www.flickr.com