Completarea formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă (FIAM)
Formularul pentru înregistrarea accidentului de muncă, prescurtat FIAM, este documentul de declarare oficială a accidentului de muncă, în conformitate cu prevederile legale. Acest document are o importantă deosebită în luarea deciziilor în politica națională SSM și dezvoltarea noilor politici în acest domeniu, analizele statistice ale accidentelor de muncă, precum și a cauzelor și circumstanțelor care contribuie la apariția acestora.
Angajatorul trebuie să completeze FIAM în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea avizului pentru dosarul de cercetare întocmit de comisia angajatorului sau de la primirea procesului verbal de cercetare întocmit de ITM.
Formularul se completează cu atenție, astfel ca informațiile introduse să reflecte cu acuratețe realitatea relevată de cercetarea accidentului de muncă. FIAM se completează de către angajator în mai multe exemplare pentru fiecare persoană accidentată. Un exemplar FIAM va rămâne la angajator, anexat la procesul verbal de cercetare, un exemplar merge la ITM, care verifică și avizează FIAM în termen de 5 zile de la depunerea acestuia, un alt exemplar merge la persoana accidentată, iar altul va ajunge la asiguratorul pe raza căruia angajatorul are sediul social, domiciliul sau reședința.
După refacerea și revenirea la lucru a persoanei care a suferit accidentul, angajatorul trebuie să anunțe la ITM încheierea perioadei de incapacitate temporară de muncă în termen de 5 zile lucrătoare de la încheierea perioadei de incapacitate a lucrătorului.
Nerespectarea obligațiilor legale de elaborare, completare corectă și depunere ale formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă constituie contravenție și se sancționează, conform legii, cu amendă între 2.000 și 4.000 de lei.