Asigurarea securității și sănătății în muncă pentru persoanele cu dizabilități (III)
În acest articol vom discuta despre procedurile de evacuare în caz de urgență pentru persoanele cu dizabilități. Ele au fost abordate și în articolele trecute, având în vedere că măsurile luate pentru a îmbunătăți accesul la locul de muncă funcționează și pentru a facilita evacuarea persoanelor cu dizabilități în caz de urgență.
Așa cum spuneam, este necesar ca lucrătorii cu dizabilități să lucreze în anumite zone ale clădirii, de unde pot fi evacuați cu ușurință în caz de urgență. Conform evaluării efectuate la momentul angajării lor, acestia trebuie să beneficieze, după caz, de echipamente speciale de evacuare (ex.: scaun cu rotile), care trebuie întreținute și verificate în același mod precum celelalte echipamente folosite în situațiile de urgență. Persoanele cu atribuții de ajutorare a lucrătorilor cu dizabilități, numite asistenți de evacuare, trebuie să cunoască modul de utilizare al echipamentelor speciale de evacuare.
Clădirea trebuie să beneficieze de semnalizări luminoase în cazul alarmei de incediu sau alte dispozitive speciale de avertizare (vizuale sau cu vibrații) care să suplimenteze alarmele sonore. Acestea trebuie instalate în toate zonele clădirii, atât în spațiile de lucru cât și pe holuri sau în zona toaletelor. De asemenea, trebuie stabilite zonele de salvare și amplasamentele lipsite de risc imediat.
Pe lângă asistarea persoanelor cu dizabilități și asigurarea unor proceduri care să țină cont de deplasarea mai lentă a acestora, este necesară intruirea lucrătorilor cu dizabilități și pregătirea lor pentru evacuări în caz de pericol. Aceștia trebuie să cunoască toate căile de evacuare, instrucțiunile de evacuare și procedurile, tipărite în format Braille sau sub formă de fișiere audio, după caz. Asistenții de evacuare trebuie să parcurgă, la rândul lor, o instruire specială. Aceștia vor studia tehnicile de evacuare pentru persoanele care utilizează mijloace de deplasare, utilizarea echipamentelor speciale de evacuare, instruirea în limbajul mimico-gestual de bază, precum și informații despre evacuarea persoanelor ajutate de animale.
Legislația impune angajatorilor să efectueze consultări periodice cu lucrătorii și reprezentanții lor în legătură cu problemele de securitate și sănătate în muncă. Aceste consultări sunt esențiale pentru identificarea și prevenirea problemelor de securitate și sănătate pentru lucrătorii cu disabilități. Oricând există întrebări sau neclarități, angajatorul trebuie să contacteze organizațiile specializate în probleme de disabilități, care pot oferi recomandări specifice.