Asigurarea securității și sănătății în muncă pentru persoanele cu dizabilități (II)

  • 28.03.201928/03/19
  • 0

În continuarea articolului trecut, în care am început abordarea situației lucrătorilor cu dizabilități la locul de muncă, acum vom discuta măsurile ce trebuie luate în considerare de către angajator. Este foarte important ca angajatorul să ia în considerare nevoile lucrătorilor cu dizabilități încă din faza de concepție și planificare a activității companiei, nu să aștepte până un lucrător cu handicap este angajat, pentru că apoi să aducă modificări locului de muncă.

Astfel, trebuie luate măsuri pe toate planurile, de la mediul de muncă și programul de lucru la comunicarea cu lucrătorii, instruirea și supravegherea acestora.

Mediul de muncă

Angajatorul trebuie să asigure adaptarea posturilor de lucru și accesul la acestea prin introducerea de rampe, ascensoare, amplasarea la nivel accesibil a întrerupătoarelor, vopsirea corespunzătoare a muchiilor treptelor și dotarea acestora cu benzi de avertzare tactilă, dispozitive de deschidere automată a porților sau plasate la înălțimi accesibile persoanelor în cărucior cu rotile și ușor de localizat pentru nevăzători.

Persoanele cu dizabilități trebuie să beneficieze de zone de lucru dispuse în locuri ușor accesibile, de preferat la parter și cu acces ușor din exterior. Posturile de lucru trebuie dotate cu echipamente speciale, precum tastaturi Braille sau telefoane cu dispozitive hands-free.

Iluminatul la locul de muncă este și el foarte important, mai ales în cazul angajaților cu deficiențe de vedere sau auditive, care citesc mișcarea buzelor.

Deplasarea persoanelor cu dizabilități în incinta clădirii în care lucrează trebuie facilitată printr-o semnalizare clară, adaptată nevoilor acestora: marcaje pe pardoseală, panouri tactile, contrast între textele afișate și fondul color pentru facilitarea citirii.

În cazul în care este necesar, angajatorul trebuie să modifice programul de lucru pentru a facilita deplasarea persoanelor cu dizabilități în afara orelor cu aglomerație, asigurarea desfășurării programelor de reabilitare, analize sau tratament ale acestora și trebuie să permită reluarea lucrului în mod progresiv, în cazul în care situația o impune.

Comunicarea cu lucrătorii cu dizabilități

Angajatorul trebuie să ofere toate informațiile despre securitate și sănătate la locul de muncă în formate accesibile, inclusiv căi de comunicare adecvate pentru lucrătorii cu deficiențe de vedere sau auditive, dislexie, dificultăți de învățare sau tulburări psihologice.

Angajatorul trebuie să asigure distribuirea unor sarcini ale persoanelor cu dizabilități către alte persoane, în cazul în care aceste sarcini nu pot fi duse la bun sfârșit. În cazuri deosebite, lucrătorul cu dizabilități poate fi transferat pe un post mai potrivit.

Instruirea și supravegherea lucrătorilor

Atunci când vorbim de instruirea lucrătorilor, trebuie luate măsuri suplimentare pentru a asigura faptul că o persoană cu dizablitati nu este dezavantajată în ceea ce privește accesul la pregătire, instruire și informare în domeniul SSM: asigurarea unui interpret; pregătire individuală, special adaptată; furnizarea de materiale scrise într-un limbaj simplu, ușor accesibil; instruire specifică, suplimentară, pentru echipamentele specifice pe care lucrătorul trebuie să îl utilizeze.

Pe lângă lucrătorii cu dizabilități, este foarte importantă informarea și instruirea celor care au sarcina de evacuare a acestora în caz de urgență. Responsabilii cu probleme de asigurare a egalității de șanse trebuie să urmeze o instruire SSM special adaptată sarcinilor lor în companie.

În articolul următor vom afla care sunt procedurile de evacuare în caz de urgență pentru lucrătorii cu dizabilități.

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!