Afecțiunile musculo-scheletice la locul de muncă
Afecțiunile musculo-scheletice sunt unele dintre cele mai frecvente probleme de sănătate legate de muncă și reprezintă peste o treime din îmbolnăvirile de la locul de muncă. Afecțiunile musculo-scheletice afectează în general spatele, gâtul și umerii, însă pot afecta și membrele superioare și inferioare ale lucrătorilor.
În general, afecțiunile musculo-scheletice nu au o cauza unică și nu apar dintr-o dată, ci se dezvoltă în timp, fiind rezultatul mai multor factori, precum:
- manipularea repetată a greutăților, în special în cazul în care mișcarea include acțiuni de aplecare sau răsucire
- mișcări repetitive sau energice
- păstrarea unor poziții incomode și statice pe durate îndelungate
- vibrațiile, iluminatul insuficient sau mediile de lucru friguroase
- munca accelerată
- șederea sau statul în picioare pe perioade îndelungate, în aceeași poziție
Acești factori de risc pot fi combătuți, iar angajatorul trebuie să aplice următoarele măsuri:
- evaluarea riscurilor pentru a identifica și combate toate cauzele specifice
- includerea lucrătorilor în discuții pentru a afla posibilele probleme, precum și pentru a găsi soluțiile potrivite
Măsurile generale de prevenire a afecțiunilor musculo-scheletice includ adaptarea configurației pentru a îmbunătăți pozițiile de lucru ale lucrătorilor și dotarea acestora cu echipamente ergonomice, adaptate sarcinilor de lucru. Lucrătorii trebuie instruiți cu privire la metodele corecte de lucru și riscurile ce pot apărea. Munca trebuie planificată încât să fie evitat lucrul repetitiv sau prelungit în poziții necorespunzătoare, trebuie planificate pauze de odihnă și munca prin rotație.
În cazul lucrătorilor care suferă deja de afecțiuni musculo-scheletice, angajatorul trebuie să monitorizeze starea lor de sănătate și să asigure reabilitarea și reintegrarea acestora. La nivel european, Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (OSHA) monitorizeaza incidența, cauzele și modurile de prevenire ale afecțiunilor musculo-scheletice și pune la dispoziția companiilor un ghid de bune practici.