Promovarea sănătății mintale la locul de muncă

  • 17.09.202117/09/21
  • 0

Riscurile psihosociale și stresul la locul de muncă sunt două provocări importante în materie de SSM, fapt evidențiat în contextul pandemiei de COVID-19, care a accentuat semnificativ impactul asupra sănătății oamenilor si a funcționării companiilor. Cu toate acestea, stresul de la locul de muncă poate fi prevenit sau gestionat eficient printr-o abordare potrivită.

Angajatorul trebuie să ofere o atenție sporită fiecărui angajat în parte, fie că acesta a fost sau nu infectat cu COVID-19, că lucrează de acasă sau în sediul companiei.

1. Reducerea la minimum a expunerii la COVID-19 la locul de muncă

Angajatorul este responsabil pentru implementarea unor practici de lucru sigure pentru a limitara expunerea la COVID-19 la locul de muncă prin evaluarea riscurilor ș aplicarea unor măsuri de control prin care să fie eliminate riscurile sau să fie redusă la minimum expunerea lucrătorilor.

2. Gestionarea lucrătorilor care își desfășoară activitatea de acasă

Lucrătorii trebuie încurajați sau obligați să lucreze de acasă dacă natura muncii le permite. Deoarece majoritatea lucrătorilor experimentează pentru prima oară telemunca, este posibil ca mediul lor de lucru să fie deficitar din multe puncte de vedere, comparativ cu cel de la sediul companiei. Mediul de acasă poate fi adaptat pentru desfășurarea activității, dar perioada de adaptare variază în funcție de situația lucrătorilor și de timpul și resursele disponibile pentru a face aceasta adaptare.

3. Implicarea lucrătorilor în gestionarea SSM

Participarea lucrătorilor la gestionarea securității și sănătății în muncă reprezintă o obligație legală pentru angajatori. Acest lucru este valabil și în cazul măsurilor adoptate la locul de muncă în contextul COVID-19, deoarece este important ca angajatorul să consulte din timp lucrătorii cu privire la schimbările planificate și la modul în care vor fi puse în practică procesele temporare. Este foarte importantă implicarea lucrătorilor în evaluarea riscurilor și elaborarea practicilor de SSM din cadrul companiei.

4. Gestionarea lucrătorilor care au trecut prin boală

Există posibilitatea ca persoanele care fac o formă gravă a bolii să necesite o atenție deosebită după ce au fost declarate apte pentru muncă. Serviciul de medicina muncii ar trebui să ofere recomandări privind modul și momentul reîntoarcerii la muncă pentru lucrătorii care suferă de slăbiciune musculară, probleme de memorie și de concentrare sau cei care au trecut printr-o perioadă îndelungată înainte de reluarea activităților profesionale.

Mai multe informații despre acest subiect găsiți în ghidul “COVID-19: înapoi la locul de muncă. Adaptarea locurilor de muncă și protejarea lucrătorilor”, pus la dispoziție de Agenția Europeană pentru Sănătate și Securitate în Muncă (EU-OSHA).

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!